Ayurvédikus ötletek az évszakváltáshoz

2016.09.12 13:08

Most ugyan nem érződik, mert még mindig nyári meleg van, de benne vagyunk az évszakváltásban. Míg bőrünket a melegítő napsugarak simogatják, a természet azért már készül az átváltozásra, az őszre. Enyhén hullanak a levelek, hűvösödnek az éjszakák, rövidülnek a nappalok. Ha majd mindezzel megérkezik a hűvösebb idő is, bizonyára jobban odafigyelünk majd arra, hogy apró praktikákkal, napi rítusokkal felkészítsük a testet, a lelket az egyre hidegebb időre. 

Az Ayurvéda is ajánl különféle szezonális rítusokat, amelyek az évszakváltásokhoz kapcsolódnak. Nyáron a doshák közül a Pitta hatása erős, a tűz ereje miatt, őszre ez csökken és lassan átveszi helyét a levegő, éter elemek által uralt Vata. A Vata hatására a bőr, a test szárazzá, hideggé válhat, így ezt a hatást érdemes melegítő, olajos ételekkel (nem minden alkatnak), tevékenységekkel ellensúlyozni.
Ősszel, s majd később, a téli időszakban is jóleshet reggelente egy-egy pohár meleg, citromos víz elfogyasztása, ami a méregtelenítéshez is hozzájárul. A testmeleg, langyos víz, folyadék amúgy is ajánlottabb a hűvös időszakban, mint a hideg, mert sokkal jobban eshet, és a testet is jobban átmelegíti.
Eljön tehát ismét a teázás ideje (bár van, akinek az egész év az). Érdemes melegítő, az emésztő tüzet is fokozó teákat inni: például szegfűszeggel, gyömbérrel, kardamommal, fahéjjal.

Kellemes napi rítus lehet akár reggel, akár este  a meleg olajjal végzett önmasszázs is, erről már írtam. 
Aztán, jóleshet és frissítő, méregtelenítő hatással bír, előnyös az ízérzékelés szempontjából az "olajrágás". Vagyis, kb. egy evőkanál hidegen sajtolt növényi olaj (szezám, kókusz, dió, kinek mi) szájban tartása, enyhén rágó mozdulatokkal, nagyjából 5-10 percig. Ezután jöhet a nyelvkaparás, és máris jelentős mennyiségű lepedéktől szabadultunk meg.
Kiváló reggeli energizáló időtöltés a jóga, vagy a meditáció, de akinek csak este jut ideje mindezekre, az is bátran alkalmazza az egyensúly fenntartásáért.

Mindezek mellett olyan logikus lépések ajánlottak a hűvös, hideg idő érkezésével, mint például: réteges, meleg öltözködés, nehezebb ételek fogyasztása, s ismét bevethető a szaunázás, a gőzfürdő. 
Finom átmenetet mindenkinek!