Nyári rítusok a könnyebb napokért

2016.06.05 14:34

Igaz, sok esővel, de beköszöntött végre a jó idő, a nyár. Élénkek a színek, dús a növényzet, a legjobb, ha nem csak a szemünkkel "esszük" a sok zöldet, színes gyümölcsöt, hanem valóban fogyasztjuk is. Mondom ezt magamnak is, főleg a zöldségekre utalva.
A szervezet egy ideje érzi, s ahogy a melegszik az idő, még jobban érezni fogja majd, hogy más ételre, italra, életmódra van szüksége, mint a hűvősebb tavaszi napokon.

Az Ayurvéda az életmódban meghatároz úgynevezett napi (Dinacharya) és szezonális (Rutucharya) rítusokat. Utóbbiak lényegében az évszakokhoz köthetők, s arra vonatkoznak például, mit együnk, milyen testmozgást végezzünk, mit kerüljünk.
A nyári időszakban megnő a Pitta, vagyis a tűz elem hatása, jellemző a meleg és a szárazság, így törekedni kell arra, hogy a szervezetet ne fűtsük tovább. Érdemes kerülni a forró, meleg, nehéz, csípős ételeket, helyettük válasszuk a könnyebb, hűsítő falatokat: gyümölcsöket, zöldségeket, az ezekből készült leveket, leveseket, de jó a rizs is. A hűsítő tej, tejes ételek is megfelelnek, bár ezek emésztése megterheli a szervezetet, így óvatosan kell bánni velük. Van, aki ilyenkor kerüli a tejtermékek fogyasztását.
Az erős teát, a kávét és az alkoholt nem javasolja az Ayurvéda, inkább a még több tiszta vagy például citromos vizet ajánlja.
Illólolajok közül hűtő hatású lehet a rózsa és a szantálfa, amiket párologtathatunk.
Azt talán említeni sem kell, hogy laza, könnyű ruhákat viseljünk, és tartózkodjunk a túl erős napfénytől, ami elváltozásokat okozhat a bőrön, s a szem sem bírja jól. Árnyékos, szellős helyeket, kerti zugokat bátran látogathatunk...
Az olajos masszázs ilyenkor is jó, a gőzöléssel együtt, amiről talán nem gondolnánk, hogy melegben is jól tud esni.
Megéri kipróbálni.